Nowy rok - zmiany, plany i postanowienia

Nowy, kolejny rok. Z jednej strony chwila zadumy, refleksji nad przemijającym czasem, a z drugiej zastrzyk świeżej energii, przypływ chęci do działania no i lista niezliczonych postanowień. Też tak macie ?  Zmiany są potrzebne, a czasami wręcz konieczne. Bez nich świat byłby strasznie nudny.

W naszym przypadku zmiany mogą iść tylko w jednym, dobrym kierunku, a ich motorem napędowym jesteście Wy, nasi Klienci. To dzięki Waszym stale wzrastającym wymaganiom co do jakości usług stale podnosimy sobie poprzeczkę. 

| Zmiany

W kwestii zmian to realizujemy je szczególnie w sferze sprzętowej. Wiadomo, że w elektronice roczny sprzęt to sprzęt stary, a 3 lata to przysłowiowa przepaść. Sprzęt RTV starzeje się w zastraszającym tempie ze względu na coraz to nowe rozwiązania oferujące nie tylko wysoką jakość obrazu i dźwięku, ale również wygodę obsługi.

W pierwszym artykule Tech_Bloga ("Co nieco o tym na czym pracujemy") przedstawialiśmy sprzęt, którym realizujemy nasze usługi, a raczej realizowaliśmy. Chociaż nie jest powiedziane, że zdarzy się tak, że zobaczycie nas jeszcze gdzieś z kamerami Canon C100 mk II bo sprzęt ten jest ponadczasowy i z którego jesteśmy bardzo zadowoleni. Jednakże jedna, jedyna cecha tego sprzętu spędzała nam sen z powiek - waga. Jak na reportaże typu wesele jest po prostu za ciężka. Po całodniowej pracy nawet z wykorzystaniem monopoda czy statywu naramiennego czuło się jej ciężar jeszcze przez klika dni, a że zdrowie jest najważniejsze coś trzeba było z tym problemem zrobić. Pomysły były dwa. Albo szukać rozwiązań odciążających i ułatwiających poruszanie się z takim sprzętem lub po prostu zmienić sprzęt. Pierwszy pomysł odpadł w przedbiegach, a drugi spowodował ból głowy bo co wybrać.

Tygodnie przeglądania, porównań, opinii, każdy brany pod uwagę sprzęt prześwietlony na wskroś i ..... I trochę również za przyczyną takiego światowego, jak my to nazywamy, "owczego pędu" wybór padł na Sony. Nie na kamerę, nie na camcorder, który już przerabialiśmy ("Nowości Sony i nasza nowa kamera") i który nie zagrzał u nas miejsca i cieszy teraz inną osobę. Postawiliśmy na "bezlusterkowce" Sony A7 III.

sony a7 III

Co daje nam nowy sprzęt w porównaniu z poprzednim ? Po pierwsze "pełna klatka" bo tak popularnie określa się wielkość matrycy o wymiarach 36 x 24 mm. Poprzedni nasz sprzęt dysponował matrycą APS-C (24 x 16 mm) czyli sporo mniejszą. Z kolei co to daje, że matryca jest większa ?

Można powiedzieć, że im większa matryca, tym lepsza jakość obrazu. Na większej matrycy piksele mają większy rozmiar co przekłada się na to, że pojedynczy piksel może przyjąć więcej światła. Dzięki temu możemy filmować lub fotografować w trudniejszych warunkach oświetleniowych przy wyższych czułościach ISO bez obawy o występujący szum matrycy. Mówiąc o matrycy warto wspomnieć, że jest ona stabilizowana w trzech osiach umożliwiając uzyskanie stabilniejszych ujęć, a przy fotografii dłuższych czasów naświetlania.

Drugą zaletą pełnej klatki jest duża rozpiętość tonalna pozwalająca na dużo większy zakres edycji materiału filmowego w postprodukcji

Kolejny atut Sony A7 III to genialny autofocus oparty o system detekcji fazy. Szybki, celny i co najważniejsze działający w trybie ciągłym. A dokładając do tego system śledzenia twarzy i detekcji oka to praktycznie mamy wszystko co w tym zakresie potrzeba.

Kolejną zmianą sprzętową jaka dokonała się w nowym roku to sprzęt stabilizujący pracę kamery. Po wymianie sprzętu filmującego na mniejszy naturalnym kolejnym krokiem była wymiana dużego stabilizatora do ciężkich kamer na coś znowu mniejszego. I tak DJI Ronin-M został zastąpiony przez Zhiyun Weebill S. Nazwa może egzotyczna i odstrasza, ale ZHIYUN TECH to światowy pionier i lider w konstrukcji oraz produkcji wszelkiej maści stabilizatorów do kamer.

weebill s

Do zmian, chociaż wymuszonych przez producenta, możemy również zaliczyć program do edycji video. Niby ciągle DaVinci Resolve, ale producent poczynił tyle poprawek, że chyba nic lepszego w tej chwili na rynku nie istnieje. Pisaliśmy o tym programie dosyć dawno temu Davinci Resolve 15, a w obecnej chwili funkcjonuje już wersja 16.1.2.  Z nowych funkcji, a raczej ciekawostek warto wskazać na system identyfikacji twarzy w filmie. Fakt, przydaje się to raczej przy montażu filmów fabularnych, a polega to na tym, że oznaczając twarz aktora możemy bardzo szybko znaleźć wszystkie ujęcia w których on występuje.

davinci resolve 16

 

| Plany i postanowienia

Po pierwsze, wznawiamy Tech_Blog. Trzeba uderzyć się mocno w piersi i przyznać się do grzechu zaniedbania. Artykuły cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Poszczególne wpisy były czytane przez Was po kilka tysięcy razy ! Rekordzistą jest artykuł Filmlook czyli filmowość filmu mający ponad 5 tys. odsłon. Będziemy dalej opisywać już nie tylko tematykę filmową, ale także fotograficzną, nie zabraknie nowinek technicznych i opisów sprzętu.

Dużo informacji o naszej pracy oraz prezentacji efektów naszej pracy znajdziecie w tym roku nie tylko na naszej stronie, ale także w popularnych mediach społecznościowych. Z naszych obserwacji wynika, że Instagram staje się bardziej wiodącą platformą niż Facebook, ale będziemy chcieli, żeby nasze profile na obu platformach społecznościowych wzajemnie się uzupełniały.

Od dłuższego czasu przymierzamy się do stworzenia i opublikowania poradnika dla narzeczonych jak przygotować się i zachowywać w dniu ślubu. Chodzi o zachowanie przed obiektywem kamery i aparatu fotograficznego. Temat trochę, śmieszny, kontrowersyjny, ale bardzo rzadko podejmowany. Upewniliśmy się w tym rozmawiając w trakcie naszej pracy z nowożeńcami i narzeczonymi, którzy już kibicują powstaniu takiego poradnika. Zastosowanie się do kilku zasad spowoduje, że Wasze zdjęcia czy film dzięki Waszej współpracy będzie wyglądał 100 razy lepiej.

 

 


Drukuj   E-mail