editing-premiere

Montaż - co to takiego ? cz. 2

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Zgodnie z obietnicą z poprzedniego artykułu przyjżyjmy się dzisiaj procesowi montażu naszych filmów. Na początku krótko o programie jaki wykorzystujemy do montażu. Praktycznie od początku działalności towarzyszył nam dzielnie produkt firmy Grass Valley - Edius. Rozpoczynaliśmy od wersji 3.5, a obecna wersja ma numerek 8.53. W połowie zeszłego roku z kilku powodów postanowiliśmy pożegnać się z tym produktem i rozpocząć montaż programem Davinci Resolve firmy BlackMagic Design.

davinci resolve studio 14
Dlaczego ? Po pierwsze rozczarowała nas polityka aktualizacji Ediusa. Producent z każdą aktualizacją dodawał jakiś bonus, aby w następnej wersji go się pozbyć, dodając nowe funkcje, często psuł inne lub też zmieniał ich obsługę co przy przyzwyczajeniach montażystów jest dużym minusem. 

Ostatnia duża aktualizacja (wer. 9.0) za którą Grass Valley każe sobie płacić nie wnosi praktycznie nic no może oprócz obsługi HDR co w naszej działalności jest odległą przyszłością. Drugim powodem przejścia na inne oprogramowanie były możliwości Ediusa w zakresie korekcji kolorystycznej. 

Nie można powiedzieć że były złe bo mnóstwo osób z tych narzędzi korzysta i efekty są naprawdę dobre, ale dla nas były można tak powiedzieć nieporęczne. No i trzeci powód to chęć "pomacania" czegoś nowego. Największym atutem, który zdecydował o przejściu na Davinci Recolve były jego możliwości w zakresie korekcji koloru oraz tzw. workflow czyli przepływ, kolejność pracy.

| Rozpoczynamy pracę

Dzięki budowie programu jesteśmy tak jakby kierunkowani na wykonywanie odpowiednich czynności w określonej kolejności. I tu przechodzimy płynnie do rozpoczęcia, ogólnie mówiąc, montażu naszego filmu. Po stworzeniu projektu pierwszą czynnością do wykonania jest oczywiście wczytanie wszystkich plików video, audio czy też grafiki, które będą nam potrzebne przy właściwym montażu. Davinci Resolve umożliwia wykonanie tych czynności w zakładce MEDIA. W tym momencie przeprowadzamy wstępną selekcję plików np. usuwamy zdublowane lub nieudane ujęcia.

Kolejną czynnością jest stworzenie tzw. Bin-ów czyli obrazowo mówiąc folderów. Wykonuje się to w celu pogrupowania poszczególnych klipów video. My segregujemy klipy pod względem miejsca w którym były nagrywane np. Kościół, Sala Weselna. Tworzone są również biny na klipy nagrywane do wykorzystania w konkretnym celu np. Teledysk.

Takie posegregowanie materiału bardzo usprawnia pracę ponieważ możemy szybko odnaleźć konkretne ujęcie wiedząc, że było nagrywane np w kościele. Ponadto wczytane klipy możemy dowolnie sortować filtrować, oznaczać, a także usuwać.

Jeżeli mamy wszystko przygotowane możemy, zgodnie z workflow programu przejść do modułu EDIT i rozpocząć właściwy montaż.

| Montujemy

Wiadomo, że w filmie oprócz obrazu bardzo ważny jest dźwięk. Bez dźwięku nawet najwspanialszy film nie będzie nadawał się do oglądania więc pierwszym krokiem podczas naszego montażu jest dobór odpowiedniej muzyki. Jest to bardzo ważne, gdyż źle dobrana muzyka może zakłócić odbiór obrazu. Nasi Klienci mają możliwość zasugerowania jaka muzyka najbardziej im odpowiada jednakże ostateczną decyzję podejmujemy sami.

Mamy wybrany utwór muzyczny więc czas najwyższy zacząć układać klipy z poszczególnymi ujęciami na timeline. Termin ten obił się wam pewnie o uszy przy okazji chociażby obsługi facebook'a. Ale nie o taki timeline chodzi. Otóż nasz to taka linia czasu, wizualizuje upływu czasu podczas odtwarzania filmu

davinci resolve studio 14 timeline
Davinci Resolve Studio 14 - timeline


To co widać na powyższym obrazku to właśnie timeline z poukładanymi poszczególnymi klipami (niebieskie elementy) oraz linia poniżej z utworem muzycznym. Takich linii - ścieżek audio lub wideo na timlinie możemy sobie stworzyć dowolną ilość w zależności od potrzeb. Dodatkowe linie wykorzystać można w przypadku audio jako ścieżki z dialogami lub efektami dżwiękowymi, a ścieżki wideo do nałożenia napisów, grafik lub kolejna ścieżka z filmem.

Mamy audio więc zaczynamy układać klipy wideo na timeline. No właśnie, jak do tej pory było łatwo, miło i przede wszystkim nieskomplikowanie, ale żeby powstał film nadający się do oglądania nie możemy wrzucać wszystkiego jak leci - dobór odpowiednich ujęć, ich kolejność oraz czas trwania jest bardzo ważna i nie można tego bagatelizować. Często zdarza się tak, że dane ujęcie nagrane jest z nadadtkiem czasowym lub też na początku lub na końcu ujęcia są jakieś defekty to w takim przypadku należy takie klipy przyciąć oraz dopasować długością do pozostałych. Aby to osiągnąć stosujemy edycję, montaż wielopunktowy. Davinci Reolve tak jak praktycznie każdy program edycyjny posiada tryb pracy dwumonitorowej. Wygląda to tak, że na jednym mamy podgląd materiału żródłowego, a na drugim podgląd materiału zmontowanego na timeline.

Moduł edycyjny Davinci Resolve 14

W związku z tym, że często montujemy układając klipy po kolei to wykorzystujemy edycję trzypunktową. Metoda ta polega na tym, że w lewym okienku podglądu pliku źródłowego czyli takiego zgranego prosto z karty w pełnej oryginalnej długości, zaznaczamy najbardziej pasujący fragment, a następnie fragment ten przeciągany jest na timeline.

 
 Przykład edycji trzypunktowej


Tę metodę edycji stosuje się w przypadku, gdy położenie jednego z punktów (początkowego lub końcowego) w klipie źródłowym bądź montowanym materiale nie jest istotne. Edycja trzypunktowa stosowana jest znacznie częściej niż czteropunktowa, ponieważ jest mniej skomplikowana, a edytowane fragmenty nie muszą mieć tej samej długości. 

Kolejne zmontowane ujęcia, muszą się popularnie mówiąc kleić, a żeby tak było to są pewne zasady. Po pierwsze, następujące po sobie ujęcia powinny różnić się od siebie conajmniej o dwie wielkości planu. Kwestia planów filmowych została przedstawiona w naszym artykule "Plany filmowe". I tu od razu przykład z jednego z naszych filmów - dwa występujące po sobie ujęcia. Zastosowano tu "plan średni" oraz "zbliżenie"

ujecie2 1.22.1

Zasada druga to zgodność osi akcji. Już podczas nagrywania oraz w późniejszym montażu należy zwracać szczególną uwagę na kierunki. Gdyby w powyższym przykładzie na drugim ujęciu głowa Pauliny skierowana byłaby w przeciwną stronę bo zostałaby nagrana od drugiej strony to po pierwsze te dwa ujęcia nie kleiły by się a po drugie złamana byłaby zasada zgodności kierunków.

Oś akcji jest to linia, którą możemy sobie wyobrazić pomiędzy obiektem a punktem, do którego obiekt się przemieszcza lub jest skierowany. Wyobraźmy sobie, że patrzymy na powyższe ujęcia z góry. Oś przebiegająca od lewej do prawej dzieląc tak jakby obraz na dwie części to właśnie jest oś czasu. Jeżeli zarówno w w pierwszym ujęciu w planie średnim jak i w następującym po nim planie w zbliżeniu pozostaniemy z kamerą po tej samej stronie osi, możemy mieć pewność, że po zmontowaniu ze sobą tych dwóch ujęć zachowana zostanie ciągłość wizualna. Obie aktorki skierowane są w tym samym kierunku w dwóch po sobie następujących ujęciach. Nie znaczy to, że do końca musimy się tego trzymać. Aby zmienić kierunek, wystarczy np. pokazać  tzw. ujęcie neutralne czyli zza pleców w szerokim planie lub en face. Dzięki temu w klarowny dla widza sposób przecinamy oś akcji.

I tak przestrzegając tych i wielu innych zasad klip po klipie składamy cały materiał. Procest ten został przedstawiony naprawdę skrótowo gdyż w trakcie montażu dopracowujemy każde ujęcie poprzez odpowiednie skadrowanie, wyrównanie lub też stabilizowanie.


|
 Korekcja barwna

Kolejnym etapem pracy nad filmem jest tzw. korekcja barwna oraz drugi proces zwany z angielska color grading. Te dwa terminy oznaczają dwa różne procesy chociaż oba związane są z pracą na kolorach. Zacznijmy od korekcji barwnej. W związku z tym, że materiał nagrywany jest w płaskim profilu kolorystycznym (w przypadku sprzętu Canona jest to C-log) to korekcja barwna polega na doprowadzeniu materiału do normalnego, rzeczywistego wyglądu czyli np. poprawa balansu bieli, kontrastu, nasycenia kolorów, itp. Proces ten przeprowadza się również w celu dopasowania do siebie różnych ujęć z tego samego miejsca, aby nie było widać w poszczególnych ujęciach różnic w kolorze lub jego nasyceniu. Natomiast color grading polega takich zmianach kolorystycznych, aby oddać np. odpowiedni nastrój. 

Nasz program edycyjny Davinci Resolve jest mistrzem w korekcji barwnej. Należy wiedzieć, że z progamu tego korzysta prawie cały Hollywood.

Davinci Resolve Studio 14 - moduł Color
Davinci Resolve Studio 14 - moduł Color


Jaką pracę mamy do wykonania w zakresie korekcji koloru ? Jak już wspmniano pierwszą zasadniczą sprawą jest ustawienie poprawnego balansu bieli na każdym ujęciu. O balansie bieli pisaliśmy w artykule "Balans bieli - czyli o tym że białe musi być białe, a czarne ..." więc nie będziemy wdawać się w teoretyczne rozważania. 
Kolejną rzeczą jest wyrównanie poziomów naświetlenia poszczególnych ujęć. Wiadomo, że w trakcie rejestracji reportażu ślubnego nie zawsze jest czas na odpowiednie przygotowanie ustawień kamery do nagrywania w zastanych warunkach oświetleniowych. Zdażyć się może że, obraz jest za ciemny lub za jasny. Zakres tonalny naszych kamer oraz wspomiany profil C-log pozwala właśnie podczas korekcji koloru odzyskać ustracone szczegóły w ciemnych obszarach lub w prześwietleniach. 

Korekcja naświetlenia kontrastu i nasycenia
Korekcja naświetlenia, kontrastu i nasycenia


Ostatnim elementem jaki jest do wykonania to wspomniany color grading. Nie stosujemy tego elementu w cały filmie ponieważ niektóre fragmenty, aż proszą się żeby zachować oryginalną kolorystykę. Przykładem może tu być uroczystość w kościele. Natomiast wszelkiego rodzaju skróty, trailery czy teledyski są zawsze lekko kolorystycznie podrasowane.

Na przykładzie reportażu z zeszłorocznej imprezy Expo Warsaw Moto Show można zobaczyć jak wygląda surowy materiał i po korekcie barwnej. 



© 2018 Insert Multimedia. All Rights Reserved.